Min cheesecake..

Fick ett inlägg häromdagen från damen med den snyggaste bloggen på nätet:
babbi.blogg.se
Denna sida måste kollas in, hon är en guru på både webdesign och photoshop.
Älskar att kolla hennes blogg, hennes lunarstorm mm. Alltid lika snyggt och intressant.
Synd att hon flytt norrland för varmare breddgrader men vad gör man inte för kärleken.
 
Hon va tydlígen lite nyfiken på hur jag gör min cheesecake.
Va länge sedan jag gjorde den nu, flera år sedan känns det som, men nu får jag väl avslöja mitt recept för hennes skull. Men jag kräver ett bildbevis om hon gör den.

Tror egentligen den heter New York Cheesecake, dock lite modifierad av mig.

Ingredienser

300 g digestivekex
150 g osaltat smör
1 dl strösocker
1 dl maizena
2 tsk vaniljsocker
600 g Philadephia
2.5 dl kesella
3 st ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad
1 dl frysta blåbär eller hjortron.

Ugnen skall vara på 175 grader om man har varmluftsugn, borde bli OK med 200 grader med vanlig.

Blanda kexen och smält smör, gärna i mixer.
Fördela det i en form.
Grädda detta i 10 minuter för att få en skorpa.

Blanda socker, maizenamjölet och vanlijsockret.
Blanda i Philadelphiaosten och kesellan.
Vispa detta med elvisp så det blir fluffigt. (Som gabbens skor)

Tillsätt äggen under vispning och tillsätt grädden lite i taget.

Smält chokladen och rör försiktigt i den i smeten.

Häll i smeten i formen och strö över bären, jag brukar använda hjortron.
Man är väl inte norrländska utan att det skall märkas.
Grädda i 30 minuter.
Jag brukar låta kakan stå i 15-20 minuter extra efter att jag slagit av ugnen. Då blir den så där frasig och god som jag vill ha den. Jag brukar även låta den få stå i kylen över natten om jag skall bjuda på den.
Men gör jag den bara åt mig själv äts den oftast småvarm med lite grädde eller glass.


Kommentarer
Postat av: Anonym

ja hon har grymt fin blogg och snäll är hon :)

2007-12-03 @ 10:20:28
URL: http://sjukdom.blogg.se
Postat av: Gabriella

* skrattar * Tack för receptet o för att du gillar min blogg!! Klart bildbevis med hänvisad länk kommer till dig så fort jag fått fingrarna ur o gjort den :) Verkar skit go!

2007-12-04 @ 16:46:48
URL: http://babbi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0