Är Mojjo sjuk? Diabetes?

På dagis idag påpekade fröknarna att Mojjo är ovanligt trött nu för tiden.
Jag har väl också tänkt på det men trott att det berott på att hon drömmer så mycket på nätterna.
Jag frågade även om hon kissade mycket på dagis eftersom jag ofta får hem en unge som är blöt i rumpan, samt att hon ofta kissar igenom blöjan på nätterna. Vi började prata lite och jag påpekade även att hon börjat lukta så fränt både när hon kissar och runt munnen. Hon dricker även mycket vatten så de borde inte lukta så fränt.
Hon kliar sig mycket och äter mer än vanligt.
Då nämnde en av fröknarna DIABETES.. Någonstans här tappade jag fästet i diskussionen.
VA? DIABETES? Min Mojjo??

Ringde snabbt till Pappa PUCKO och berättade det, frågade hur de märkt att P hade det och han berättade precis de symtom som Mojjo visat. RÄDD!
P var så snäll att han tog ett test på henne med hans lilla maskin. Mojjo grät lite men det gick bra.
Duktig liten tjej jag har. Det visade 5, vilket skall vara normalt.

Jag ringde även Mojjos pappa. Hade för mig att hans mamma hade diabetes och jag hade tyvärr rädd.
Kan det vara ärfligt? Mojjos pappa har också stor chans att få diabetes när han blir äldre har läkarna sagt.

Nu mår jag otroligt dåligt, har nog aldrig nojjat så mycket över något tidigare.
Skall ringa vårdcentralen i morgon så vi får komma och göra riktiga tester. Det kan ju bara vara njurarna det är fel på också. Jag vet inte hur jag ska klara de om det visar sig att Mojjo är sjuk.

Nu ska jag försöka tänka på nått annat en stund... de ordnar sig säkert.'



11 symtom på diabetes.


1. Törst

Om du känner törst ofta kan det vara tecken på diabetes.

2. Stora urinmängder
Om du kissar mycket och ofta kan det vara ytterligare ett tecken.

3. Trötthet
Du känner dig allt oftare tröttare än vanligt.

4. Högt blodtryck.
Ditt blodtryck är högre än vanligt i kombination med blodfetter.

5. Klåda.
Du drabbas av en oförlarlig klåda på kroppen.

6. Hungerkänsla.
Du känner en överdriven hungerkänsla.

7. Dålig blodcirkulation
Dina händer och fötter är kalla på grund av dålig blodcirkulation.

Att ha övervikt är en riskfaktor. Foto: AP


8. Oförklarlig viktminskning
Du tappar vikt utan att bryta matvanor.

9. Svimfärdigt.
Du är ofta yr och känner dig slö.

10. Sår som inte vill läka.
Läkningstiden tar längre tid än vanligt.

11. Domningar.
Stickningar och domningar i händer och fötter kan vara ett tecken.


Kommentarer
Postat av: G

Det låter inte roligt det där :(

Men både du och mojjo verka vara två starka människor som klarar allt vad det nu kan tänkas vara

2008-08-19 @ 21:06:48
Postat av: Jenny

Sluta upp med att skrämma upp dej själv. Trött kan alla barn vara. Sen kan det vara bra om dagisfröknarna tog och bytte blöjan lite oftare.

Moa sitter ju inte still för fem öre och jöntstackarn blir ju varm, därav törstigheten.

Diabetes....NNNNÄÄÄÄÄÄ!!!!!!

I så fall har jag och 5-åringen diabetes oxå, för dessa symtom stämmer helt och hållet på oss.

Jag kan förstå att du blir rädd och nervös..men du kan stryka diabetesen ur listan.

Om det luktar aceton ur munnen så dricker barnen otroliga mängder vatten för att inte självuttorka. (Bra mekanism måste jag säga.) Därav också den mängden urin i blöjan.

Sen hamnar hon inte i säng runt 19:00 varje kväll, utan det ska bråkas en timme eller så först.

Så min älskade kusin...slappna av och känn lugnet.

det är INGET FEL på Moa marräng. Kram Kussen

2008-08-20 @ 12:30:08
URL: http://frubempas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0