En kvinnas doft..

En helt otroligt bra film. Men nu va det inte det jag tänkte skriva om..

Jag kom ut i fikarummet förut och kände doften av nyfärgat hår. Det va Nilla som hade gått från blondin till brunett.
Den doften får mig alltid att tänka på hur mjukt mitt hår blir efter att jag färgat det. Hur snygg man oftast känner sig i samband med denna doft. Doften är väldigt frän men för mig betyder den nytt och fräscht.

Detta fick mig att tänka på vad olika dofter kan väcka olika minnen.. precis som musiken gör i mitt liv.
Kardemumma får mig att tänka på julafton, surströmming - midsommar, liljekonvalj - pappa, farenheit - tonåren och slutligen desifiktionsmedel - sjukhus.

Dofter får mig och många andra att känna ett behov...
Det värsta exemplet jag kan komma på är lukten av nybakat bröd när jag kommer in på Ica Kvabtum i Kvissleby. Jag blir alltid så sugen på nybakade bullar. Men jag gillar ju inte bullar!!
Möter jag någon som luktar väldigt gott på stan vänder jag mig gärna om och tittar efter honom igen.
Utseendet spelade för några sekunder inte någon större roll, det var doften jag fastnade för.
Finns det något underbarare än en partner som precis kommit ur duschen och luktar ... MAN.

I fredags när jag och Linéa var ut och försökte göra Sundsvall osäkert använde jag parfymen Escada.
Detta är en parfym som luktar otroligt olika på olika människor men som går klockrent ihop med min egen doft.
Det var egentligen inget speciellt med den just då men igår när jag åt lunch med Linéa började hon snusa på mig.
Efter en stund frågade hon om jag hade Escadan på mig även då.
-Nej! Idag har jag ingen parfym all idag.. (jag hade bara min peachdeo.)
Efter mycket snusande på mig kom hon fram till att det troligtvis var min jacka som luktade. Samma jacka som jag bar under fredagen.
Tänkte inte mer på det mer än att jag skrattade åt den konstiga tösen bredvid mig i bilen som sniffade värre än Tommy Körberg...
Men när jag senare hämtade Ymot på djursjukhuset var det ännu en kvinna som började sniffa konstigt runt  mig.
Jag skyndade mig genom korridorerna för att inte få en till människa sniffandes på min jacka.
Creepy!
Men senare under kvällens gång fick jag verkligen belöningen för doften.
Mojjo kröp upp bredvid mig och la huvudet på min axel, burrade in näsan under mitt öra och sa.
-Mamma lukta.. mmmmm..
Och där somnade hon sedan.

Dofter betyder mycket!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0