Någon skrev något om kärnfamilj.

Minns inte vem det var som skrev om kärnfamiljen, jag tror det var Mela.
Då kom jag att tänka på hur min familj ser ut och har sett ut.

När jag kom till världen hade jag:
Mamma, Pappa och bror i mitt liv.
Även mormor, morfar, farmor och farfar.
Precis som de flesta familjerna såg ut i början av 80-talet.

Men när jag var 10 och åren efter förändrades detta.
Min mor och far skiljde sig, de blev dock bästa vänner. Min pappa träffade en ny kvinna och min mamma träffade Sten. In i min familj kom en ny "pappa", Pappa Sten. Dock så fortsatte pappas tjej att bara vara pappa tjej.
Det mysiga med denna uppdelning var att alla mina "föräldrar" var vänner så för mig var det inget konstigt om min pappa kom in och fikade med min mamma och Pappa Sten efter jobbet. Bara mysigt!
Jag fick även en hel drös med nya syskon, närmare bestämt 7 st. Detta har jag aldrig sett som något negativt.
Min morfar och farfar gick bort och min mormor träffade en ny man. En ny "morfar".

Så i slutet av 90-talet så hade jag:
Mamma, plastpappa, Pappa och hans flickvän.
Min riktiga bror, 4 extra syskon på mammas sida och 3 på pappas, mormor, plastmorfar och farmor.
Nu var det inte mycket till kärnfamilj längre.


När jag fick Mojjo såg hennes familj lite likadan ut som min gjorde i början.
Hon hade Mamma och pappa, 1 syster, farmor och farfar, men dock så hade hon bara mormor och plastmorfar eftersom min far gått bort. Dock så pratar vi ofta om Morfar Tommy med så hon vet att han finns men är död.

Efter ett par år i Mojjos liv har även hennes familjebild förändrats.
Nu har hon Mamma, Plastpappa, Pappa och hans sambo/flickvän. (Inget illa menat genom att inte skriva plastmamma men eftersom mojjo knappt träffat henne väljer jag att kalla henne för sambo/flickvän)
Hon har 1 bror på väg och 2 extra systrar genom Mogge. Hon har även 2 extra syskon i Alex och P som hör till vår familj sedan ett par år tillbaka.
På sin fars sida har hon en storasyster precis som innan. Tror även det finns 3 extra barn på den sidan.
Hon har farmor och farfar, mormor och morfar Sten, samt min pappa, morfar Tommy.
Hon har även fått en bonus farmor och farfar som inte gör någon större skillnad på henne och Mogges barn.

Så kärnfamiljen, var tog den vägen?
Jag har inte lidit av min uppsättning av familj under min uppväxt och det verkar inte Mojjo ha gjort heller, inte heller Mogges barn som också lever i en "knasfamilj".
Jag tror snarare att det är bra för både barnen och oss vuxna att lära oss att acceptera andra människor i våra familjer.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0