Namn och Sagan om ringen

Eftersom Sagan om ringen går på TV över jul och nyår slog jag upp min alviska namn och insåg att jag skulle heta Caladhiel. Kanske inte så vackert men ändå lite skoj.

Slår man upp mitt namn på WIkipedia får man veta att det ofta är en förkortning på andra namn som slutar på just "mitt namn". Var även vanligt ¨på barn födda 1980. NÄHÄ?! Gissa när jag är född.
De går att spåra till 1802. Men så gammal är jag inte trots att jag fått höra flera gånger under dagen att jag är en gammal kärring. Jag kan nog tacka Maud Hansson för att jag heter det jag gör. Denna skådespelerska la grunden till en spridning av mitt namn. Ca 18 000 heter samma som mig i Sverige, tyvärr inga män.

Slog även upp ett av Mojjos andranamn: MIN

2007 fanns dessa siffror registerade.
Antal män med namnet i Sverige: 247
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 233
Finner tyvärr ingen mer information på detta namn. Men för mig är hon speciell och därför ett speciellt namn.
Min lilla Mojjo!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0