Arbetsmarknaden och A-kassan?

Som arbetslös har jag fått en annan inblick i arbetsmarknaden. Jag har aldrig tidigare varit arbetslös och detta är väldigt nytt och förvirrande. Jag söker arbeten och har en del intervjuer inbokade och har fått en del svar både positiva och negativa.
Ett av de arbeten jag sökt tävlade jag mot ca 800 andra sökande. Jag fick komma på intervju men fick tyvärr avslag på min ansökan. I detta fallet blir jag stolt trots det. Jag kom ändå vidare till sista intervjun bland 800 sökande.

Men det som förbryllar mig mest med allt detta är A-kassan.
A-kassan har ett maxbelopp de betalar ut åt dem som har varit högkomstintagare om jag förstått det rätt.
680 kr per dag tror jag att det är. (Har inte fått någon ersättning ännu)
Skall jag då tacka ja till ett arbete som ger ca 12 000 i månaden innan skatt och sedan kanske bara få arbeta kvar i 6 månader för att sedan få gå igen pga arbetsbrist? Detta medför att jag sänker min ersättning från A-kassan ytterligare. Är detta rätt?
Jag vill ju arbeta. Jag vill mer än gärna arbeta!! Men hur blir det om jag får ett sådant erbjudande? Måste jag tacka JA? Ska jag tacka ja bara för att jag vill ha ett arbete men sänka min A-kassa?
Får man tacka nej om man sänker A-kassan? Eller om man får ut mindre än A-kassan ger idag?

Mycket som går runt i mitt huvud just nu.
Men har du ett arbete i Sundsvallsområdet, minst 17 000 kr i månaden så är jag intresserad.
Jag kan sälja, kundservice, reception och väktare men arbetar helst med tyngre fysiska arbeten om jag får ett ord med i spelet. Jag är öppen för förslag!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0