ASL - Ge mig livet tillbaka.

Jag har föjt en speciell blogg ett bra tag nu. Den skrivs av Malin som har sjukdommen ASL. Jag följer hennes blogg pga att hon nästan alltid är glad trots hennes hårda vardag samt att hon vågar dela med sig av sin kamp mot sjukdomen. Kanske är det för att jag har ett ex med MS som jag oroar mig lite för och därför läser om "liknande" sjukdommar bara för att intresset växt för kroppens funktioner.

Idag när jag satt och pratade med min kusin över en kopp kaffe började vi prata om min farfar, hennes morfar, som dog för ca 20 år sedan. Medans vi sitter där och pratar kommer vi fram till att han gick bort i just ASL. Han var dock mycket äldre än Malin. Jag tror vi kom fram till att han var 78 år. (Vet inte riktigt om det stämmer men min mor kan nog rätta mig om jag har fel)

Tyvärr kan ASL vara ärftligt. 5% av fallen är ärfliga och kallas familje-ASL. 
Då har den drabbades barn en 50% chans att ärva den defekta genen. Har dock inte funnit något om att den kan hoppa över en generation, i detta fall skulle det vara min far.
Men man får sig en tankeställare.

Jag tycker det är starkt av människor att våga visa sin kamp mot svåra sjukdomar öppet. Det ger andra styrka och mod att kämpa mot sina sjukdomar. Läs gärna Malins blogg på gmlt.se.

"Amyotrofisk lateralskleros (ALS) är en neurodegenerativ nervsjukdom dvs den leder till att de nervceller som styr kroppens muskler gradvis förtvinar. Detta ger den sjuke först progressivt nedsatt motorik, följt av borttynande muskler (muskelatrofi) och slutligen generell förlamning. Den direkta dödsorsaken är ofta förlorad andningsförmåga. Hudens känsel eller andra sinnesfunktioner påverkas ej." http://sv.wikipedia.org/wiki/myotrofisk_lateralskleros





Kända personer som fått ASL:
  • Lou Gehrig, amerikansk basebollspelare
  • Stephen Hawking, fysiker (en av dem som levt längst med sjukdomen)
  • Maj Fant, författare
  • David Niven, skådespelare
  • Håkan Sundin, bandyspelare, förbundskapten
  • Ulla-Carin Lindquist, nyhetsankare
  • Jason Becker, gitarrist
  • Rob Hindmarch, engelsk fotbollsspelare
  • Keith Spurgeon, engelsk fotbollstränare
  • Stefano Borgonovo, m fl italienska fotbollsproffs
  • Peter Borgström, svensk författare

  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0