Mamma och Pappa Bärgare är hemma.

Igår kom mamma och pappa Bärgare hem från Ungern där dom varit med Bror Bärgare med familj.
Idag har vi varit och hälsat på dem, druckit lite kaffe och ätit kakor.
Hann inte prata så mycket om hur de haft de men dom såg välmående ut och lite brunare än när de åkte.

Dom, som så många andra, köper nästan alltid med sig något åt barnen när man åker någonstans.
Min mor köper tex alltid någon liten sak när hon varit iväg.
Mamma och Pappa Bärgare hade köpt godis, en vattenpistol och en tröja åt alla barnen, även åt Mojjo.
Jag blir lite rörd när jag ser att de behandlar Mojjo som de andra barnen. Det är verkligen något jag inte tar för givet.

Jag uppskattar det lilla. Jag tycker inte det är en självklarhet att man ska få något när någon varit utomlands, när mor eller farföräldrar kommer och hälsar på eller liknande. Därför blir jag nog gladare än barnen när de får något.

Jag har försökt lära Mojjo att visa uppskattning och det gör hon för det mesta. Hon blir oftast glad vare sig de är en liten tablettask eller en stor docka. Men jag vill inte att hon skall förvänta sig att hon ska få något.
Detta är något jag vill att hon ska ha med sig i hela sitt liv. Jag vill inte att hon skall bli girig.
Hon skall uppskatta det hon får, hon skall vara givmild och hon skall se det goda i människor.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0