Fenomenet facebook.

Jag är inne på facebook nästan varje dag. Startar jag en dator kikar jag iallafall in en sväng för att uppdatera mig på vad mina vänner gör. Ett rätt roligt sätt att hålla lite koll på vad som händer i min omgivning.

Men det jag inte kan förstå är människor som uppdaterar allt de gör, eller folk som får medhåll från 100 stycken så fort de är lite synd om dem, för vissa är det verkligen synd om jämt.

Idag kunde man läsa i aftonbladet att frölundas nya back, Christoph Schuberts flickvän avslöjat deras flytt till Göteborg på facebook. Hon var innan media. De tyckte jag var skoj!

Några av senaste tidens statusrader lyder:

"Working day"

Kanske inte så informativt men herrn som skrivit den är en gammal "chef" som idag arbetar i Saudi arabien om jag inte minns fel och jag älskar verkligen att följa hans dagar och de bilder han lägger upp.
Och det är en form av en ganska vanlig fras som används på vardagsmornarna. Jobbar, jobb idag osv.

"Det sägs att tiden läker alla sår... Men det är ju fan ärren som gör ont och syns.."
Folk som skriver uttalanden, citat. Detta är skrivet av min egen Hannah. Jag gillar sånt. Jag gillar människor som tolkar citat olika och kan använda de i sina egna liv. Detta ger mig friheten att fantisera om vad som hänt henne just nu. Kanske för att hon är en av mina bästa vänner, eller kanske för att jag inte vill ha allt så svart och vitt.

"Mmm... 32,2 grader varmt.."
Skriven av en kompis till min sambo under år 2000.
Hatar människor som måste uppdatera mig hur underbart varmt det är utomlands. Skriv vad ni gör, visa bilder men berätta inte för mig hur underbart varmt ni har medans jag fryser arslet av mig när jag ska gå till bilen på morgonen.

Andra statusar jag gillar är:
Inger som helt plötsligt springer iväg och köper en get och visar bild på den.
Kent som skriver besynnerliga statusar om diverse konstiga saker.
Johns egna tolkningar av citat och ordspråk, tex bättre en fågel i handen än i röven.

Något jag HATAR med Facebooks statusar är alla statusar med innebörden att man ska tycka på gillaknappen och kopiera om man tycker likadant. Jag gör det gärna när det gäller varningstexter om tex den svarta bilen som åker runt i Sundsvall och försöker lura med sig barn, men inte "om du har någon i himlen....." Det har väl alla i vår ålder? Ska alla ha den statusen då?

Något som är ännu värre är alla som byter profilbild flera gånger i veckan. Gör som inget annat än fotar sig själv?

Känner att jag börjar sväva ut lite mycket nu så vi avslutar här. Facebook är helt enkelt ett fenomen som spridit sig över hela världen.

Kommentarer
Postat av: kim

Kanske kan bli en weakend i sthlm den helgen annars? :) Det vore nog rätt mysigt. Tack!

2010-09-13 @ 09:23:53
URL: http://inspire.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0