Semester... till Malta kanske?

Snart åker familjen PUCKO till USA i 10 dagar. Det behöver dom verkligen.
Denna resa har de sett fram i mot så länge och nu är det inte längt kvar. Dom behöver få komma bort tillsammans och mysa lite, bara deras lilla familj.
Hur nu Alex skall klara sig 10 dagar utan pojkvännen. (Åh va glad jag är för hennes skull)

Men jag vill också ha semester. Jag har inplanerad semester i slutet av Juli och början av Augusti, annars kan jag bara trycka in några dagar här och där.
Sitter och bläddrar igenom resebyråernas sidor och drömmer mig bort.
Drömmer mig tillbaka till MITT Malta.


image429

St.Julians
Det var i denna by, eller närmare bestämt St.Geoges bay jag bodde.
Tornet som skymtar i bakgrunden, Portomaso Tower, var vårt andra hem.. JOBBET.
Kan ni se paraplytaket på andra sidan? Ät inte Ceasarsallad där, den innehåller Ansjovis.
Enligt kocken Sallad-a-la-Malta..BLÄ!

image430

Strandpromenaden i Sliema.
Här har man vandrat många mil. Varje kväll strosade vi efter denna gata.
Stannade och drack vin på de små mysiga krogarna och fikade en massa goda bakelser.
Efter denna gata finns även min favoritbutik, typ dollarstore-Malta-way.
Allt kostade max 10 kr och de va de vackraste träsaker jag sett, min bror och hans tjej har en del saker från denna butik som de fått i present.

image431

Börjar förstå var jag fått min skräck för bussar ifrån.
På malta kostade bussen ca 3 kr var du än skall åka.
De är gamla skramlande bussar med en massa skolungdomar.
Älskar det rustika över dessa bussar.

image432

Dessa små smala vägar på Gozo, en av de små Öarna som hör till Malta.
Jag lärde mig snabbt att det var en stor rivalitet mellan ungdomarna från Malta och de från Gozo.
En natt blev en ung kille svårt knivskuren på en av diskoteken på bargatan bredvid vår lägenhet.

(Dessa bilder är tagna från Travelpix.nu eftersom alla mina bilder är tagna med en ICKE digitalkamera)


Mitt favoritställe på Malta är Mdina-The silent City - Den tysta staden.
Detta är Maltas gamla huvudstad, en stad inhägnad av en vallgrav fylld med apelsingårdar.
Det finns bara ett fåtal bilar i denna stad så när man går på de trånga gatorna hör man bara röster och vinden som drar runt de steniga husen. Denna stad har en stor betydelse i Maltas historia.

Sevärdheter på Malta som jag inte tycker att man skall missa.

Huvudstaden Valletta.
Krigsmuséet Fort Saint Elmo och kyrkorna.
På söndagar är det även en stor marknad utanför Valletta, denna missas ofta av turister.

Katakomberna i Rambat, Mgarrs skyddsrum mm.
Pga Maltas sjutusenåriga historia finns det många krigsminnen kvar. Fort Rinella med världens största kanon, föredetta brittiska militärbyggnader.

Popeye Village.
Denna lilla stad byggdes upp endast för inspelningen av Karl-Alfredfilmen. Där finns idag även ett litet nöjesfält.

Den blå lagunen.
Båtarna som går till Gozo brukar glida förbi denna blåa skapelse. Det går specifika båtar dit för den som vill snorkla.

Sliemas strandpromenad och St.Julians bargata.
Dessa gator går nästan ihop, man kan säga att bargatan är slutet av strandpromenaden och längst ner ligger ett köpcentra. Det finns inget så romantiskt som att vandra efter Sliemas strandpromenad på kvällarna, höra havet slå mot klippkanten och känna hur saltvattnet flyger i luften. Sätta sig på någon bänk och titta på solen när den går ner bakom... Hilton hotell?
Dagtid ser man de färgglaga fiskebåtarna guppa i vikarna i väntan på att få ros ut för en ny fisketur.
Vildkatterna smyger runt bryggorna för att möjligen få sig en bit mat.
Bargatan består av ett 10-15-tal olika barer där musiken spelas på hög nivå. Man kan räkna med att träffa en massa EF studenter eftersom Malta är ett av EF´s populära mål. Även folk från skandinavien som arbetar åt de olika spelbolagen som har sina säten på Malta.

Vithajsdykning.
Malta är även känd för vithajen. Utanför Maltas kust har man hittat riktigt stora vithajar.
Dyk med vithaj?

Den Italienska Vulkanön.
Efter en tur med bara 90 minuter kan du kliva i land på Sicilien, den Italienska Vulkanön.
Gör en dagstur dit! Kostar ca 1000,-.

Det finns så mycket mer jag kan berätta men jobbet kallar.

Kommentarer
Postat av: Jessi

Vilka härliga bilder :)

2008-04-29 @ 11:36:26
URL: http://jessi91.blogg.se
Postat av: Annika

Ohh vad underbart det ser ut!! Längtar verkligen till semester och sol - Kreta om en dryg månad!!!!

2008-04-29 @ 11:48:42
URL: http://annikaedvardsson.blogg.se
Postat av: emily

Jag vill också åka utomlands :( hade varit sååå underbart skönt!

2008-04-29 @ 12:00:10
URL: http://emslo.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag åker till Malta om två veckor! Toppen med lite tips inför resan... /Erika

2008-04-29 @ 12:53:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0