Bojkott av mitt underbara IKEA.

Mina nära och kära vet att jag sett Ikea-katalogen som min bibel. Men idag förändrades min tro.
Jag var på Ikea och skulle inhandla lite möbler till mitt kontor. Detta borde inte skapat några problem.
Färdig rekvisition, färdiga artikelnummer, priser samt produktnamn.
Men än en gång så gick jag bet...

Kommer in i varuhuset och traskar raskt fram till avdelningen där jag finner mina kontorsmöbler.
Pratar lite med en trevlig dam i hjälpdisken som knappar in mina prylar och fixar så allt skall vara klart. De mesta kommer till mig under nästa vecka medans 3 bordsskivorna endast finns på vårat Ikea så dessa måste jag gå ner i kassan för att få direkttransport på.
OK, jag går glatt ner till kassan för att fixa detta.

I kassan står en yngre man, av utländsk härkomst.
Jag är inte rasist men ibland undrar jag om man satt rätt människa på rätt plats.
(Detta kan även gälla svenskar, vilket historien senare kommer förklara)
Han tittar nedlåtande på mig när jag lämnar fram kvittot och säger att detta skall trasporteras till min arbetsplats.
Det märks att detta irriterar honom.
Varför kunde jag inte vara en normal kund som handlade 1 matta, 2 förpackningar skitfula tallrikar, 100 ljus och ett packet billiga snickers som jag hittat precis innan kassan?
Svaret på denna fråga är för att jag är där i jobbets vägnar.
Mannnen, den yngre mannen, tar telefonen och ringer ett samtal, jag hör hur han frågar efter damen jag tidigare pratat med. Människan på andra sidan kunde inte hjälpa till. När han lagt på säger jag lite försynt.
-Hon jobbar i disken på kontorsavdelningen.
Han ringer dit och samtalar med henne en stund. När han lagt på berättar han för mig att allt är klart, jag skall bara gå till varuutlämningen för att plocka ut mina grejor som jag sedan skall lämna in på transportavdelningen?
VA??!
OK, jag skall först plocka ut något som jag skall lämna in på samma företag igen.... OK!

Jag tar mitt NYA kvitto och går sakta mot varuutlämningen... börjar bli trött nu.
Där möts jag av en sån där kö-automat. 853... 2 nummer kvar.
Men det roliga med detta kösystem är att det inte finns någon fysisk person framför mig i kön och personalen bakom disken står och pratar med varandra.
Läser på skylten som stå på disken.
Max 7 minuters väntetid.
Jaha.. då väntar vi väl 7 minuter då, trallar lite medans personalen fortfarande står och döpratar med varandra.
OJ! Någon upptäckte mig! Lilla jag som trodde jag gömt mig så bra bakom pelaren, i soffan under de små kuddarna. Men ICKE! Personalen upptäckte mig redan efter 3 minuter.

-HEJ!
-Hej, jag skulle plocka ut mina varor från varuutlämningen och lämna dem på transportavdelningen.
Det otroligt roliga med just detta är att varuutlämningens port är cirka 5 cm från transportavdelningens port. Tror inte ens det finns någon vägg mellan dessa bakom portarna.
"Tanten" bakom disken knappar in mina grejor och säger.
-Ja dessa plockar du ut direkt.
-Nä, jag skall få dem utkörd till min arbetsplats.
-Nä, dessa hämtar du direkt.
-Nä, det skall vara klart, damen vi pratade med på kontorsavdelningen fixade så allt skulle transporteras.
Ännu en väntan.

"Tanten" tar upp telefonen och ringer någon som hon frågar var hon kan nå damen som nämns på mitt papper.
MEN ÄR NI DUMMA! KANSKE PÅ KONTORSAVDELNINGEN EFTERSOM DE STÅR PÅ PAPPERET!!
Jag sitter nu i den tidigare nämda soffan och småskrattar åt situationen.
Börjar förstå varför resten av kontoret köpt sina saker från Kinnarps.
Efter en stund har hon fått tag på damen på kontorsavdelningen och fått till svar att detta skall vara fixat i kassan.
Vilket det självklart inte va!! GAAAAH!
-Jag skall bara kolla om produkterna finns inne.
HALLÅ! DET ÄR REDAN GJORT!
Sitter tyst kvar i soffan och ser när "tanten" går till varuutlämningen, pillar lite på skrivaren, springer omkring lite förvirrat innan hon kommer och säger åt mig att detta är klart.´

-När passar det att få det transporterat?
-Samtidigt med de andra.. nästa vecka.
-Nä, denna transport måste gå idag.
-OK?!
-När passar det?
-Vid 14?
-Ok, är det ok mellan 14 och 15.
-JA! (Sa jag inte vid 14??!)

OK, äntligen är detta klart.. trodde ja. Först skall vi skriva på ännu ett kvitto. De kostar ju faktiskt lite extra för att de skall köra ut detta direkt från butiken här på orten.
SUCK SUCK SUCK!
Med ett djupt andetag och nedräkning från 10 till 1 så går jag ut från Ikea Sundsvall i hopp om att mina möbler kommer till rätt ställe, MITT KONTOR!

Var tog min underbara bild av Ikea vägen?

Kommentarer
Postat av: W.

IKEA är en bra affär, men tyvärr så är personalen bedrövlig, har märkt detta själv vid ett flertal tillfällen. Customer service verkar inte vara en ledstjärna. =/

2008-02-20 @ 15:45:41
URL: http://romochcola.blogg.se
Postat av: H

Du skulle bara veta vad det pratas om kunderna i deras fika rum!

2008-02-20 @ 21:35:20
Postat av: Graniz

Jaaa.... Visst var det tur att du hade hjälp av en sån händig karl som mig där vid disken. Annars hade vi varit kvar där än! =) IKEA's nya måtto. "Långsam service, tidig kväll" hmmm..

2008-02-22 @ 19:11:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0