Vakter/Väktare

Trött!
Mötte precis en av skoleleverna på skolan bredvid mitt arbete som helt plötsligt kläckte ur sig frågan.
-Är du sån där vakt?
Jag som inte kan vara tyst och hatar dumma frågor om mitt jobb svarade trött.
-Nä, jag är en sån där väktare! Ibland!
-Precis som någon skulle bli rätdd för dig!
VA? Va sa människan? Rädd för 56 kg mamma S? NÄÄ!?
-Nä! Varför skulle dom bli rädda?
-Ja hur får du annars dom att lyssna på dig?
-Prata med dom kanske?!

Visst att jag oftast blir glad när pappa PUCKOs bekanta kallar mig ungdom men dagens ungdomar är väldigt speciella.
Jag förstår att folk har ett visst agg mot dörrvakter/ordningsvakter men lär er att skilja på oss. En dörrvakt behöver inte heller vara stor och stark, min Annelie jobbar som dörrvakt i Stockholm och det fungerar galant för henne att prata sig ut situationer. Själv är jag väktare. Jag är ingen ordningsvakt, har inte den utbildningen utan jag är utbildad väktare.
Jag har arbetat ett antal år i Göteborg som både stationär, ronderande och utryckningsväktare samt gruppledare över rond och utryckning.
Hur ofta har jag inte som tjej fått höra att de vill prata med gruppledaren och blivit otroligt häpna och vissa irriterade när jag sagt att denna gruppledare är jag.
-Du som är så liten... och tjej!
Ja, jag som är så liten och tjej har fått förmågan att tala. Denna förmåga kanske saknas hos många odningsvakter på krogen, det vet jag inte, men jag har fram till idag inte misslyckats med att tala mig ut en situation på jobbet.
De ordningsvakter jag umgås med idag, tex de som står på Daltons här i Sundsvall, är världens goaste och trevligaste människor. Oftast är de som fått en vettig utbildning de, för dom vet vad jobbet egentligen går ut på.

Så.. JA! Jag är tjej, jag är liten, smal, inte lesbisk, ser inte ut som en "truckdriver" och är väktare.
Jag älskar de få timmar jag gör i den rollen idag, dock så har jag valt att dra ner den arbetsuppgiften nu när jag är ensam med Mojjan. Idag arbetar jag i en trygg arbetsplats och under kontorstider vilket passar bättre in i vårt liv.

Fler frågor?


image382

En bild tagen sommaren 2007 i bilen.
Här i kostym för jobb i publik miljö, i GBG var uniformen av annan modell.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nej, inga fler frågor så... förutom: Daltons??? Må hända att vakterna är trevliga men inte hänger du väl på ett sådant ställe? Jag känner ägaren till Daltons men skulle för mitt liv aldrig sätta min fot på stället!

2008-04-15 @ 10:02:27
Postat av: W.

Jag känner en nattvakt som är mörkrädd. Det är lite roligt.

2008-04-15 @ 10:37:10
URL: http://romochcola.blogg.se
Postat av: W.

Har ju blivit med PS3, har inte tid att sitta vid daaaatorn. Busbacken är härligt ohal nu för tiden. Det tackar vi för.

2008-04-15 @ 10:50:29
URL: http://romochcola.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0