Hur Mojjo kom till världen

Lördagen den 4 mars hade vi bestämt med ett par gemensamma vänner att vi skulle äta pizza tillsammans på kvällen. Vi åkte hem till dem men jag kände att något var annorlunda med mina förvärkar. För första gången på flera månader lämnade jag min mat.

Jag kollade med vår bestämda barnvakt som dock hade fått förhinder just denna kväll så det  Jag fick ringa runt till andra vänner tills jag fick tag på Linda, en god vän och "lillasyster".

Vi fick åka och hämta henne och var tillbaka i vår lägenhet strax efter midnatt.

Sedan bar det av in till förlossningen.

00:50 skrev vi in oss på Mölndals förlossningsavdelning och de började med proverna.

Värkarna kom nu med 3 minuters mellanrum och varade i ca 1 - 2 minuter.

Efter kontroll av barnmorskan fick vi veta att jag var öppen 4 cm.

Hon frågade om jag ville ta ett bad i väntan på att jag skulle öppnas mer.

Svaret blev JA!!! Jag älskar att bada och vet hur mycket värmen ta bort smärta annars.

Låg i badet på vårt rum i ca 20 minuter innan värkarna blev för kraftiga och jag inte kunde sitta still. Vankade av och an i rummet och tyckte inte att detta var så hemskt som alla sagt.

Barnmorskan frågade om jag ville prova sterila kvaddlar, det skulle ta bort värkarna i ca 2 timmar, eftersom jag trodde att detta skulle ta lång tid tackade jag ja.

Det är något jag aldrig gör om, det gjorde fruktansvärt ont och hjälpte ingenting.

Kl 0300 kollade barnmorskan mig igen och jag var nu öppen 6 cm.

Inte långt kvar nu. Nu fick jag lustgas, blandningen 50/50.

Denna fick de dock höja den till max inom en snar framtid för innan klockan va 0400 var jag fullt öppen.

Eftersom mitt vatten inte gått ännu tog barnmorskan hål på hinnorna och jag hamnade i himlen. Nu gjorde det inte så ont längre. Innan detta hade jag funderat på att gå hem ett par gånger. Det gjorde verkligen ont, men ändå inte så ont som jag förväntat mig.

Nu var det dags för krystvärkarna, de gjorde också ont men var mest skönt tyckte jag.

Jag pressade och pressade men en hjälpande hand av min underbara man.

Han peppade mig och baddade min panna med kallt vatten.  Har aldrig känt mig så stark som då.

Efter en liten stund säger min man att han kan se håret på huvudet och bebisen är inte blond, allt jag orkar göra är "tummen upp". Vi har länge haft ett internt skämt om blondiner som nu kom väl till pass. Efter ett par kryssningar till kom huvudet ut och barnmorskan guidade mig genom resten av förlossningen för att få minst bristningar.

Krysta!!

Andas...

Krysta!!

05:16 kom lilla Moa ut och satte panik  i både oss och personalen.

Hon hade navelsträngen virad 2 gånger runt halsen och en gång runt kroppen, precis när de tryckte på larmknappen kom det mer navelsträng ut så de kunde lossa den från vårt lilla undervärk. Tårarna rann nedför mina kinder och jag fick efter en kort stund upp vår tös på magen. Hon va lite blå efter dessa bravader men fick snart tillbaka färgen efter lite massage från personalen. Min man och numera Moas pappa fick klippa navelsträngen och sedan ta hand om henne medan de sydde de 2 små rispor jag fått. Inga andra bristningar.

Efter ca 2 timmar klev jag upp och duschade, klädde på mig och sedan låg vi och sov en kort stund mellan allt pillande och gosande med vår nya familjemedlem.

Sedan började väntan på att få åka hem. Vi åkte ner till BB-avdelningen ca 11:30, ca 13:00 undersöktes vår lilla dotter av läkaren och allt var ok.

Sedan fick vi vänta tills klockan nästan var fyra innan vi fick åka hem.



Detta var den förlossningsberättelse som jag skrev samma kväll den 4 mars 2006.
Jag vet att båda jag och Mojjos pappa var otroligt stolta och lyckliga över att vår dotter nu kommit till världen.



Kommentarer
Postat av: Kusin

Jag tror inte att vi kommer nått idag. Du kan ju höra av dej när det har gått 72 timmar från att hon kräktes sist =)) Jenny

2009-03-04 @ 13:01:28
Postat av: Annelie

hmm är jag upphov till dessa blondinskämt..ler

2009-03-05 @ 21:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0